Географія 8 клас

 

«УКРАЇНА У СВІТІ: ПРИРОДА,НАСЕЛЕННЯ» 8 КЛАС

(70 годин, 2 години на тиждень)

Презентація

Відео

Інше

Зміст уроку

 

КОРИГУЮЧЕ НАВЧАННЯ (2 години)

1

 

 

 

Клімат, води суходолу та природні зони Євразії. Населення та політична карта материка.

Інструктаж з БЖД (інструкція з БЖД № 20).

2

 

 

 

Світовий океан. Океани планети Земля. Властивості вод океанів. Кліматичні особливості. Органічний світ і природні ресурси.Охорона природи океанів. Вплив океанів на життєдіяльність людей прилеглих материків.

Діагностична робота.

 

ВСТУП (1 година)

3

 

 

 

Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної географії України. Джерелагеографічноїінформації.

Географічнівідомості про територіюУкраїни в минулому. Сучаснігеографічнідослідження.

Розділ I. ГЕОГРАФІЧНА КАРТА ТА РОБОТА З НЕЮ (6 годин)

Тема 1. ГЕОГРАФІЧНА КАРТА (3 години)

4

 

 

 

Географічна карта.Елементикарти,картографічніпроекції та видиспотвореньна географічних картах.

5

 

 

 

Класифікаціякарт.Способизображеннягеографічнихоб`єктів та явищ на картах.

6

 

 

 

ЗображенняУкраїнивкартографічнихтворах.Навчальнікарти й атласи.Національний атлас України, електроннікарти. КартографічніІнтернет-джерела. Геоінформаційні та сучаснінавігаційнісистеми.

Тема 2. ТОПОГРАФІЧНІ КАРТИ(3 години)

7

 

 

 

Топографічнікарти. Читання та практичневикористаннятопографічних карт. Планиміст, схемируху транспорту.

8

 

 

 

Практична робота №1 (оцінювана).Визначеннянапрямків, відстаней, площ, географічнихіпрямокутних координат, висотточокзатопографічною картою.

9

 

 

 

Практична робота №1 (оцінювана).Визначеннянапрямків, відстаней, площ, географічнихіпрямокутних координат, висотточокзатопографічною картою (закінчення).

Узагальнення знань учнів з розділів «Вступ», «Географічна карта та робота з нею».

РозділІІ. ГЕОГРАФІЧНИЙ ПРОСТІР УКРАЇНИ (5 годин)

Тема 1. УКРАЇНА НАПОЛІТИЧНІЙ КАРТІ ЄВРОПИ І СВІТУ (2 години)

10

  

 

 тест

Політичнакарта світу, її елементи та процес формування. Державний лад: формиправління та адміністративно-територіальнийустрійкраїн. Державний лад в Україні. Геополітика.

11

 

 

 

Географічне положення (фізико-географічне, економіко-географічне, політико-географічне). Державна територія України. Державнікордони, розміритериторії, крайні точки, географічніцентрикраїни та Європи.

Практична робота №2. Позначення на контурній карті кордонів і назв сусідніх держав,крайніх точок, географічних центрів України та Європи; визначення координат точок, протяжності  території країни в градусах і кілометрах.

Тема 2. ФОРМУВАННЯ ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ (1 година)

12

 ✅

 

 

Територіальнізміни меж України з ХХ ст. Особливостісучасногоадміністративно-територіального устрою, йогопроблеми та шляхи вдосконалення на різнихтериторіальнихрівнях.

Тема 3. УКРАЇНА НА КАРТІ ГОДИННИХ ПОЯСІВ (2 години)

13

 

 

 

Міжнародна система відліку часу. Годинніпояси. Місцевий час. Поясний час. Літній час.Особливостірегулюваннясистемивідліку часу в країнахсвіту. Час в Україні.

14

 

 

 

Практична робота №3.Аналізкартигодиннихпоясівсвіту. Розв’язування задач на визначення часу.

Узагальнення знань учнів з розділу «Географічний простір України».

Розділ ІІІ. ПРИРОДНІ УМОВИ І РЕСУРСИ УКРАЇНИ (35 годин)

Тема 1. РЕЛЬЄФ, ТЕКТОНІЧНАТА ГЕОЛОГІЧНА БУДОВА, МІНЕРАЛЬНІ РЕСУРСИ (7 годин)

15

 

 

 

ЗагальнірисирельєфуУкраїни.Формиземноїповерхні. Простяганнянизовин, височин, гір, річкових долин. Карта «Фізичнаповерхня».

Практична робота №4.Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язківміжтектонічнимиструктурами, рельєфом, геологічноюбудовою та кориснимикопалинамиумежахУкраїни.

16

 

 

 

ТектонічнабудоваУкраїни. Основнітектонічніструктури. Зв`язокрельєфу  з тектонічнимиструктурами.Карта «Тектонічна будова».

Практична робота №4.Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язківміжтектонічнимиструктурами, рельєфом, геологічноюбудовою та кориснимикопалинамиу межах України(продовження).

17

 

 

 

ГеологічнаісторіяЗемлі. Геологічнеліточислення. Геологічніери. ГеологічнабудоваУкраїни.

Практична робота №4.Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язківміжтектонічнимиструктурами, рельєфом, геологічноюбудовою та кориснимикопалинамиу межах України(продовження).

18

 

 

 

Особливостіприродних умов територіїУкраїни у різнігеологічніери. Дослідження П. Тутковського.Неотектонічні рухи. Вплив геологічної будови та тектоніки на діяльність людини.

19

 

 

 

Формування рельєфу. Внутрішні та зовнішні рельєфоутворюючі чинники і процеси. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини.

20

 

 

 

КориснікопалиниУкраїни. Класифікація за використанням, географія, закономірностіпоширення. Паливнікориснікопалини. Діючі та перспективнібасейни й районивидобуткувугілля, нафти, газу, «сланцевого газу» торфу, горючихсланців.

Практична робота №4.Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язківміжтектонічнимиструктурами, рельєфом, геологічноюбудовою та кориснимикопалинамиу межах України(продовження).

21

 

 

 

Рудні та неруднікориснікопалини: басейни, районизалягання та видобутку. Мінеральні води та грязі.  Проблемираціональноговикористаннямінеральнихресурсів.Особливостігеологічноїбудови, рельєфу та мінеральнихресурсівсвоєї  місцевості. 

Практична робота №4.Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язківміжтектонічнимиструктурами, рельєфом, геологічноюбудовою та кориснимикопалинамиумежахУкраїни(закінчення). Узагальнення знань учнів з тем «Рельєф, тектонічна та  геологічна будова, мінеральні ресурси».

Тема 2. КЛІМАТ І КЛІМАТИЧНІ РЕСУРСИ (6 годин)

22

 

 

 

Кліматотвірні чинники: (сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня) та їх взаємодія.Розподіл сонячної енергії в атмосфері і на земній поверхні. Властивостіповітрянихмас, щовпливають на територіюУкраїни. Атмосферніфронти, циклони та антициклони. Кліматичніпоказники:температура, вологістьповітря, опади, коефіцієнтзволоження та їх розподіл в Україні. Річний та сезоннийхідкліматичнихпоказників.

23

 

 

 

КліматУкраїни. Відображенняйогопоказників на кліматичнійкарті.

24

 

 

 

Практична робота 5. Визначеннявологостіповітря за заданимипоказниками.

Практична робота 6 (оцінювана).Визначення причин відмінностейкліматичнихпоказниківрізнихрегіонівУкраїни за аналізомкліматичноїкарти.

25

 

 

 

Сезонніпогодніумови. Несприятливіпогодно-кліматичніявища.

26

 

 

 

Прогноз погоди. Кліматичніресурси. Метеорологічна служба. Б.Срезневський - організаторметеослужби в Україні. Прогноз погоди за данимисиноптичноїкарти, народнимиприкметами.

27

 

 

 

Контрольна робота №1.

Узагальнення знань учнів з теми «Клімат і кліматичні ресурси».

Тема 3. ВОДИ СУХОДОЛУ І ВОДНІ РЕСУРСИ (5 годин)

28

 

 

 

Склад вод суходолу. Поверхневі води. Річки. Будова річкової долини: річище, заплава, тераси, меандри. твердийстік.

29

 

 

 

Основнірічковібасейни та системи. Впливрельєфу на річки. Характер течії. Падіння, похилрічки. Вплив клімату на формування річкової системи.Живленняі режим річок, густота річковоїмережі. Річковийстік, витрати води.

Практична робота 7.Позначення наконтурнійкартіназвнайбільшихрічок, озер, водосховищ, каналів, позна-ченняболітУкраїни.

30

   

 

 

Озера, їхтипи; особливості водного режиму.

Практична робота №7.Позначення наконтурнійкартіназвнайбільшихрічок, озер, водосховищ, каналів, позна-ченняболітУкраїни (продовження).

31

 

 

 

Болота, їхтипи і поширення, причини заболочення. Водосховища та канали.

Практична робота №7.Позначення наконтурнійкартіназвнайбільшихрічок, озер, водосховищ, каналів, позначенняболітУкраїни (закінчення).

32

  

 

 

Підземні води. Основні артезіанські басейни України. Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання та охорони. Води суходолу своєїмісцевості.

Тема 4. ҐРУНТИ ТА ҐРУНТОВІ РЕСУРСИ (2 години)

33

  

 

 

Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість. Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення.Дослідження В. Докучаєва.Карта «Ґрунти». Ґрунтові ресурси України.Ґрунти своєї місцевості.Зміни ґрунтів в результаті господарської діяльності. Заходи з раціонального використання і охорони ґрунтових ресурсів.

Інструктаж з БЖД (інструкція з БЖД № 20).

34

  

 

 

Практична робота №8. Порівняльний аналіз різних типів грунтів України.

Тема 5. РОСЛИННІСТЬ (1 година)

35

  

 

 

Різноманітність рослинності. Закономірностіпоширеннярослинного покриву в Україні.Рослинніугруповання. Червона та Зелена книги України. Рослинніресурси, їхохорона і відтворення. Рослинність своєї місцевості.

Тема 6. ТВАРИННИЙ СВІТ УКРАЇНИ (1 година)

36

  

 

 

Різноманітністьтваринногосвіту. Закономірностіпоширеннятваринного світу в Україні.Тварини,занесені до Червоної книги України.Впливлюдини на твариннийсвіт. ТваринніресурсиУкраїни, заходи з їхвідтворення і охорони. Тваринний світ своєї місцевості.

Узагальнення знань учнів з тем «Води суходолу і водні ресурси», «Ґрунти та ґрунтові ресурси», «Рослинність» та тваринний світ України».

Тема 7. ЛАНДШАФТИ УКРАЇНИ (11 годин)

37

  

 

 

Ландшафт як просторово-цілісна система.

38

  

 

 

Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах. Антропогенні ландшафти. Карта «Ландшафти». Дослідження К.Геренчука.

39

  

 

 

Рівнинні ландшафти, їх різноманітність. Природні зони України. Зона мішаних і широколистих лісів.

40

  

 

 

Лісостепова зона України.

41

  

 

 

Зона степів України. Використання та охоронарівнинних ландшафтів.

42

  

 

 

Практична робота 9 (оцінювана).Складанняпорівняльної характеристики природнихзонУкраїни (за вибором).

43

  

 

 

Гірські ландшафти України, особливості їх зміни з висотою. УкраїнськіКарпати.

44

  

 

 

Гірські ландшафти Карпат. Охороналандшафтівгірських областей.

45

  

 

 

Кримські гори, використання та охороналандшафтів.

46

  

 

 

Чорне море.

47

  

 

 

Азовське море.

Тема 8. ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ (3 години)

48

 

 

 

Використання природно-ресурсного потенціалуУкраїни.  Основнівидизабрудненьдовкілля в Україні. Впливекологічноїситуації на життєдіяльністьнаселенняУкраїни.

49

 

 

 

Природно-заповідний фонд України. Національнаекологічна мережа. Моніторинг навколишнього середовища.

Практична робота №10. Позначення на контурнійкартіоб’єктів природно-заповідного фонду України.

50

 

 

 

Основні заходи щодораціональноговикористанняприроднихресурсів та охоронидовкілля.Прирдно-заповідні об’єкти своєї місцевості.

Природокористування в умовах сталогорозвитку.

Узагальнення знань учнів з тем «Ландшафти України» та «Природокористування».

Розділ IV. НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ ТА СВІТУ (12 годин)

Тема 1.ДЕМОГРАФІЧНІ ПРОЦЕСИ ТА СТАТЕВО-ВІКОВИЙ СКЛАД НАСЕЛЕННЯСВІТУ ТА УКРАЇНИ (3 години)

51

 

 

 

Кількість населення в світі та Україні. Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух. Зміна кількості населення в світі та Україні.

52

 

 

 

Статевовіковий склад населеннясвіту й України. Тривалістьжиттянаселення. Регіональні відмінності демографічних процесів. Дослідження П.Чубинського. Демографічна політика.

Практична робота №11 (оцінювана).Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу.

53

 

 

 

Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків у світі та Україні. Міграційна політика держав. Українськадіаспора.

Практична робота №12.Обчисленняпоказників природноготамеханічногорухунаселення в різнихрегіонахУкраїни (закінчення).

Тема 2. РОЗСЕЛЕННЯ (3 години)

54

 

 

 

Густота населення.Територіальнівідмінностігустоти населення у світі й Україні.

55

 

 

 

Міське і сільське населення. Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Міські агломерації. Мегаполіси. Світові міста. Субурбанізація. Хибна урбанізація.

56

 ✅ 

 

 

Міське й сільське населення України. Відмінності в рівнях і темпах урбанізації в Україні і світі.

Тема 3. ЕТНІЧНИЙ СКЛАД НАСЕЛЕННЯ (2 години)

57

 

 

 

Етноси. Найпоширеніші мовні сім'ї. Однонаціональні та багатонаціональні країни.

58

 

 

 

Національний склад населення України: особливості та регіональні відмінності. Національні меншини та етнічні групи, основні райони розселення.

Тема 4. РЕЛІГІЙНИЙ СКЛАД НАСЕЛЕННЯ (1 година)

59

 

 

 

Релігія як явище культури. Світові релігії. Регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні.

Тема 5. ЗАЙНЯТІСТЬ НАСЕЛЕННЯ У СВІТІ Й В УКРАЇНІ (3 години)

60

 

 

 

Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів.

61

 

 

 

Економічно активне населення. Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення.

62

 

 

 

Контрольна робота №2.

Узагальнення знань учнів з розділу «Населення України та світу».

Розділ V. ПРИРОДА ТА НАСЕЛЕННЯ СВОГОАДМІНІСТРАТИВНОГО РЕГІОНУ (7 годин)

Тема 1.ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ, АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНИЙ УСТРІЙ, ІСТОРІЯ ФОРМУВАННЯ І РОЗВИТКУ (1 година)

63

 

 

 

Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку.

Тема 2.ПРИРОДА РЕГІОНУ (3 години)

64

 

 

 

Особливостіприродних умов і ресурсів

65

 

 

 

Особливостіприродних умов і ресурсів

66

 

 

 

Природокористування. Обєкти природно-заповідного фонду.

Тема 3.НАСЕЛЕННЯ РЕГІОНУ (3 години)

67

 

 

 

Кількість та структура населення. Етнічний склад.

68

 

 

 

Особливостізайнятостінаселення.

69

 

 

 

Ознайомлення з об’єктамиприродисвоєїмісцевості (екскурсія-дослідження).

Узагальнення знань учнів з розділу «Природа та населеннясвого адміністративногорегіону».

70

 

 

 

Узагальнюючеповторення «Україна у світі: природа,населення»

 

Немає коментарів:

Дописати коментар