«УКРАЇНА У СВІТІ: ПРИРОДА,НАСЕЛЕННЯ» 8 КЛАС
(70 годин, 2 години на
тиждень)
№ |
Презентація |
Відео |
Інше |
Зміст уроку |
|||||||
|
КОРИГУЮЧЕ НАВЧАННЯ (2 години) |
||||||||||
1 |
|
|
|
Клімат, води суходолу та природні зони Євразії.
Населення та політична карта материка. Інструктаж з БЖД (інструкція з БЖД № 20). |
|||||||
2 |
|
|
|
Світовий океан. Океани планети Земля. Властивості вод океанів. Кліматичні особливості. Органічний світ і природні ресурси.Охорона природи океанів. Вплив океанів на життєдіяльність людей прилеглих материків. Діагностична робота. |
|||||||
|
ВСТУП (1 година) |
||||||||||
3 |
|
|
|
Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної географії
України. Джерелагеографічноїінформації. Географічнівідомості про територіюУкраїни в минулому.
Сучаснігеографічнідослідження. |
|||||||
Розділ I.
ГЕОГРАФІЧНА КАРТА ТА РОБОТА З НЕЮ (6 годин) |
|||||||||||
Тема 1. ГЕОГРАФІЧНА КАРТА (3 години) |
|||||||||||
4 |
|
|
|
Географічна
карта.Елементикарти,картографічніпроекції та видиспотвореньна географічних картах. |
|||||||
5 |
|
|
|
Класифікаціякарт.Способизображеннягеографічнихоб`єктів
та явищ на картах. |
|||||||
6 |
|
|
|
ЗображенняУкраїнивкартографічнихтворах.Навчальнікарти й атласи.Національний
атлас України, електроннікарти. КартографічніІнтернет-джерела.
Геоінформаційні та сучаснінавігаційнісистеми. |
|||||||
Тема 2. ТОПОГРАФІЧНІ КАРТИ(3 години) |
|||||||||||
7 |
|
|
|
Топографічнікарти.
Читання та практичневикористаннятопографічних карт. Планиміст, схемируху
транспорту. |
|||||||
8 |
|
|
|
Практична робота №1 (оцінювана).Визначеннянапрямків,
відстаней, площ, географічнихіпрямокутних координат,
висотточокзатопографічною картою. |
|||||||
9 |
|
|
|
Практична робота №1 (оцінювана).Визначеннянапрямків, відстаней, площ, географічнихіпрямокутних координат, висотточокзатопографічною картою (закінчення). Узагальнення знань учнів з розділів «Вступ», «Географічна карта та робота з нею». |
|||||||
РозділІІ. ГЕОГРАФІЧНИЙ ПРОСТІР УКРАЇНИ (5 годин) |
|||||||||||
Тема
1. УКРАЇНА НАПОЛІТИЧНІЙ КАРТІ ЄВРОПИ І
СВІТУ (2 години) |
|||||||||||
10 |
|
Політичнакарта світу, її елементи та процес формування.
Державний
лад: формиправління та адміністративно-територіальнийустрійкраїн. Державний
лад в Україні. Геополітика. |
|||||||||
11 |
|
|
Географічне положення (фізико-географічне,
економіко-географічне, політико-географічне). Державна територія України. Державнікордони,
розміритериторії, крайні точки, географічніцентрикраїни
та Європи. Практична робота №2. Позначення на контурній карті кордонів і назв сусідніх держав,крайніх
точок, географічних центрів України та Європи; визначення координат точок,
протяжності території країни в
градусах і кілометрах. |
||||||||
Тема
2. ФОРМУВАННЯ ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ (1
година) |
|||||||||||
12 |
|
|
|
Територіальнізміни
меж України з ХХ ст. Особливостісучасногоадміністративно-територіального
устрою, йогопроблеми та шляхи вдосконалення на різнихтериторіальнихрівнях. |
|||||||
Тема 3. УКРАЇНА НА КАРТІ ГОДИННИХ ПОЯСІВ (2 години) |
|||||||||||
13 |
|
|
|
Міжнародна
система відліку часу. Годинніпояси. Місцевий час. Поясний час. Літній час.Особливостірегулюваннясистемивідліку
часу в країнахсвіту. Час в Україні. |
|||||||
14 |
|
|
|
Практична робота №3.Аналізкартигодиннихпоясівсвіту.
Розв’язування задач на визначення часу. Узагальнення знань учнів з розділу «Географічний простір України». |
|||||||
Розділ ІІІ. ПРИРОДНІ УМОВИ І РЕСУРСИ УКРАЇНИ (35 годин) |
|||||||||||
Тема 1. РЕЛЬЄФ, ТЕКТОНІЧНАТА ГЕОЛОГІЧНА БУДОВА, МІНЕРАЛЬНІ РЕСУРСИ (7 годин) |
|||||||||||
15 |
|
|
ЗагальнірисирельєфуУкраїни.Формиземноїповерхні.
Простяганнянизовин, височин, гір, річкових долин. Карта «Фізичнаповерхня». Практична
робота №4.Встановлення за картами
(тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язківміжтектонічнимиструктурами,
рельєфом, геологічноюбудовою та кориснимикопалинамиумежахУкраїни. |
||||||||
16 |
|
|
ТектонічнабудоваУкраїни.
Основнітектонічніструктури.
Зв`язокрельєфу з тектонічнимиструктурами.Карта «Тектонічна будова». Практична
робота №4.Встановлення за картами
(тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язківміжтектонічнимиструктурами,
рельєфом, геологічноюбудовою та кориснимикопалинамиу межах
України(продовження). |
||||||||
17 |
|
|
ГеологічнаісторіяЗемлі.
Геологічнеліточислення. Геологічніери. ГеологічнабудоваУкраїни. Практична
робота №4.Встановлення за картами
(тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язківміжтектонічнимиструктурами,
рельєфом, геологічноюбудовою та кориснимикопалинамиу межах
України(продовження). |
||||||||
18 |
|
|
Особливостіприродних
умов територіїУкраїни у різнігеологічніери. Дослідження П. Тутковського.Неотектонічні рухи. Вплив
геологічної будови та тектоніки на діяльність людини. |
||||||||
19 |
|
|
Формування рельєфу.
Внутрішні та зовнішні рельєфоутворюючі чинники і процеси. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини. |
||||||||
20 |
|
|
КориснікопалиниУкраїни.
Класифікація за використанням, географія, закономірностіпоширення.
Паливнікориснікопалини. Діючі та перспективнібасейни й
районивидобуткувугілля, нафти, газу, «сланцевого
газу» торфу,
горючихсланців. Практична
робота №4.Встановлення за картами
(тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язківміжтектонічнимиструктурами,
рельєфом, геологічноюбудовою та кориснимикопалинамиу межах
України(продовження). |
||||||||
21 |
|
|
|
Рудні
та неруднікориснікопалини: басейни, районизалягання та видобутку. Мінеральні
води та грязі.
Проблемираціональноговикористаннямінеральнихресурсів.Особливостігеологічноїбудови,
рельєфу та мінеральнихресурсівсвоєї місцевості. Практична
робота №4.Встановлення за картами
(тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язківміжтектонічнимиструктурами,
рельєфом, геологічноюбудовою та кориснимикопалинамиумежахУкраїни(закінчення). Узагальнення
знань учнів з тем «Рельєф, тектонічна та
геологічна будова, мінеральні ресурси». |
|||||||
Тема
2. КЛІМАТ І КЛІМАТИЧНІ РЕСУРСИ (6 годин) |
|||||||||||
22 |
|
|
Кліматотвірні чинники: (сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна
поверхня) та їх взаємодія.Розподіл сонячної енергії в атмосфері і на земній
поверхні. Властивостіповітрянихмас, щовпливають на територіюУкраїни.
Атмосферніфронти, циклони та антициклони. Кліматичніпоказники:температура, вологістьповітря,
опади, коефіцієнтзволоження та їх розподіл в Україні. Річний та
сезоннийхідкліматичнихпоказників. |
||||||||
23 |
|
|
|
КліматУкраїни.
Відображенняйогопоказників на кліматичнійкарті. |
|||||||
24 |
|
|
|
Практична робота №5. Визначеннявологостіповітря
за заданимипоказниками. Практична робота №6 (оцінювана).Визначення
причин відмінностейкліматичнихпоказниківрізнихрегіонівУкраїни за
аналізомкліматичноїкарти. |
|||||||
25 |
|
|
|
Сезонніпогодніумови.
Несприятливіпогодно-кліматичніявища. |
|||||||
26 |
|
|
|
Прогноз погоди. Кліматичніресурси. Метеорологічна
служба. Б.Срезневський - організаторметеослужби в Україні. Прогноз погоди за
данимисиноптичноїкарти, народнимиприкметами. |
|||||||
27 |
|
|
|
Контрольна робота №1. Узагальнення знань учнів з теми «Клімат і кліматичні
ресурси». |
|||||||
Тема
3. ВОДИ СУХОДОЛУ І ВОДНІ РЕСУРСИ (5 годин) |
|||||||||||
28 |
|
|
Склад вод
суходолу. Поверхневі води. Річки. Будова річкової
долини:
річище, заплава, тераси, меандри. твердийстік. |
||||||||
29 |
|
|
Основнірічковібасейни
та системи. Впливрельєфу на річки. Характер течії. Падіння, похилрічки. Вплив клімату на формування річкової системи.Живленняі
режим річок, густота річковоїмережі. Річковийстік, витрати води. Практична робота №7.Позначення
наконтурнійкартіназвнайбільшихрічок, озер, водосховищ, каналів,
позна-ченняболітУкраїни. |
||||||||
30 |
|
|
Озера,
їхтипи; особливості водного режиму. Практична робота №7.Позначення
наконтурнійкартіназвнайбільшихрічок, озер, водосховищ, каналів,
позна-ченняболітУкраїни (продовження). |
||||||||
31 |
|
|
Болота, їхтипи
і поширення, причини заболочення. Водосховища та
канали. Практична
робота №7.Позначення
наконтурнійкартіназвнайбільшихрічок, озер, водосховищ, каналів,
позначенняболітУкраїни (закінчення). |
||||||||
32 |
|
|
Підземні води. Основні артезіанські басейни України.
Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання та охорони. Води суходолу своєїмісцевості. |
||||||||
Тема 4. ҐРУНТИ ТА ҐРУНТОВІ РЕСУРСИ (2 години) |
|||||||||||
33 |
|
|
Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові
горизонти, родючість. Основні типи ґрунтів, закономірності їх
поширення.Дослідження В. Докучаєва.Карта «Ґрунти». Ґрунтові ресурси
України.Ґрунти своєї місцевості.Зміни ґрунтів в результаті господарської діяльності.
Заходи з раціонального використання і охорони ґрунтових ресурсів. Інструктаж з БЖД (інструкція з БЖД № 20). |
||||||||
34 |
|
|
|
Практична
робота №8. Порівняльний аналіз різних типів грунтів України. |
|||||||
Тема 5. РОСЛИННІСТЬ (1 година) |
|||||||||||
35 |
|
|
Різноманітність рослинності. Закономірностіпоширеннярослинного покриву в Україні.Рослинніугруповання. Червона та
Зелена книги України. Рослинніресурси, їхохорона і відтворення. Рослинність своєї місцевості. |
||||||||
Тема 6. ТВАРИННИЙ СВІТ УКРАЇНИ (1 година) |
|||||||||||
36 |
|
|
Різноманітністьтваринногосвіту. Закономірностіпоширеннятваринного
світу в Україні.Тварини,занесені до Червоної книги України.Впливлюдини на
твариннийсвіт. ТваринніресурсиУкраїни, заходи з їхвідтворення і охорони.
Тваринний світ своєї місцевості. Узагальнення знань учнів з тем «Води суходолу і водні ресурси», «Ґрунти
та ґрунтові ресурси», «Рослинність» та тваринний світ України». |
||||||||
Тема 7. ЛАНДШАФТИ УКРАЇНИ (11 годин) |
|||||||||||
37 |
|
|
|
Ландшафт як
просторово-цілісна система. |
|||||||
38 |
|
|
|
Районування природних ландшафтів, їх відображення на
картах. Антропогенні ландшафти. Карта «Ландшафти». Дослідження
К.Геренчука. |
|||||||
39 |
|
|
|
Рівнинні ландшафти, їх різноманітність. Природні зони України. Зона
мішаних і широколистих лісів. |
|||||||
40 |
|
|
|
Лісостепова зона України. |
|||||||
41 |
|
|
|
Зона степів України. Використання та
охоронарівнинних ландшафтів. |
|||||||
42 |
|
|
|
Практична робота №9 (оцінювана).Складанняпорівняльної
характеристики природнихзонУкраїни (за вибором). |
|||||||
43 |
|
|
|
Гірські ландшафти України, особливості їх зміни з висотою. УкраїнськіКарпати. |
|||||||
44 |
|
|
|
Гірські ландшафти Карпат. Охороналандшафтівгірських областей. |
|||||||
45 |
|
|
|
Кримські гори,
використання та охороналандшафтів. |
|||||||
46 |
|
|
|
Чорне море. |
|||||||
47 |
|
|
|
Азовське море. |
|||||||
Тема
8. ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ (3 години) |
|||||||||||
48 |
|
|
|
Використання
природно-ресурсного потенціалуУкраїни.
Основнівидизабрудненьдовкілля в Україні. Впливекологічноїситуації на
життєдіяльністьнаселенняУкраїни. |
|||||||
49 |
|
|
|
Природно-заповідний
фонд України. Національнаекологічна мережа. Моніторинг навколишнього
середовища. Практична робота №10. Позначення на
контурнійкартіоб’єктів природно-заповідного фонду України. |
|||||||
50 |
|
|
|
Основні заходи
щодораціональноговикористанняприроднихресурсів та охоронидовкілля.Прирдно-заповідні
об’єкти своєї місцевості. Природокористування в умовах сталогорозвитку. Узагальнення знань учнів з тем «Ландшафти України» та
«Природокористування». |
|||||||
Розділ IV. НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ ТА СВІТУ (12 годин) |
|||||||||||
Тема 1.ДЕМОГРАФІЧНІ ПРОЦЕСИ ТА СТАТЕВО-ВІКОВИЙ СКЛАД
НАСЕЛЕННЯСВІТУ ТА УКРАЇНИ (3 години) |
|||||||||||
51 |
|
|
Кількість населення в світі та Україні. Чинники,
що впливають на кількість населення: природний рух. Зміна кількості населення
в світі та Україні. |
||||||||
52 |
|
|
Статевовіковий
склад населеннясвіту й України. Тривалістьжиттянаселення. Регіональні відмінності демографічних процесів. Дослідження П.Чубинського. Демографічна політика. Практична робота №11 (оцінювана).Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу. |
||||||||
53 |
|
|
Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки
міграційних потоків у світі та Україні. Міграційна політика держав. Українськадіаспора. Практична робота №12.Обчисленняпоказників
природноготамеханічногорухунаселення в різнихрегіонахУкраїни (закінчення). |
||||||||
Тема 2. РОЗСЕЛЕННЯ (3 години) |
|||||||||||
54 |
|
|
Густота населення.Територіальнівідмінностігустоти населення у світі й Україні. |
||||||||
55 |
|
|
Міське і сільське населення. Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Міські агломерації.
Мегаполіси. Світові міста. Субурбанізація. Хибна урбанізація. |
||||||||
56 |
|
|
Міське й сільське населення України. Відмінності в рівнях і темпах урбанізації в
Україні і світі. |
||||||||
Тема 3. ЕТНІЧНИЙ СКЛАД
НАСЕЛЕННЯ (2 години) |
|||||||||||
57 |
|
|
Етноси. Найпоширеніші мовні сім'ї.
Однонаціональні та багатонаціональні країни. |
||||||||
58 |
|
|
Національний склад населення України: особливості та регіональні
відмінності. Національні меншини та етнічні групи, основні райони розселення.
|
||||||||
Тема 4. РЕЛІГІЙНИЙ СКЛАД НАСЕЛЕННЯ (1 година) |
|||||||||||
59 |
|
|
|
Релігія як явище культури. Світові релігії. Регіональні відмінності
релігійних вірувань в Україні. |
|||||||
Тема 5. ЗАЙНЯТІСТЬ НАСЕЛЕННЯ У СВІТІ Й В УКРАЇНІ (3 години) |
|||||||||||
60 |
|
|
Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. |
||||||||
61 |
|
|
|
Економічно активне населення. Зайнятість
населення. Проблеми зайнятості населення. |
|||||||
62 |
|
|
|
Контрольна робота №2. Узагальнення знань учнів з розділу «Населення України
та світу». |
|||||||
Розділ V. ПРИРОДА ТА НАСЕЛЕННЯ СВОГОАДМІНІСТРАТИВНОГО
РЕГІОНУ (7 годин) |
|||||||||||
Тема 1.ГЕОГРАФІЧНЕ
ПОЛОЖЕННЯ, АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНИЙ УСТРІЙ, ІСТОРІЯ ФОРМУВАННЯ І
РОЗВИТКУ (1 година) |
|||||||||||
63 |
|
|
|
Географічне
положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і
розвитку. |
|||||||
Тема 2.ПРИРОДА
РЕГІОНУ (3 години) |
|||||||||||
64 |
|
|
|
Особливостіприродних
умов і ресурсів |
|||||||
65 |
|
|
|
Особливостіприродних
умов і ресурсів |
|||||||
66 |
|
|
|
Природокористування.
Об’єкти природно-заповідного фонду. |
|||||||
Тема 3.НАСЕЛЕННЯ
РЕГІОНУ (3 години) |
|||||||||||
67 |
|
|
|
Кількість та структура
населення. Етнічний склад. |
|||||||
68 |
|
|
|
Особливостізайнятостінаселення. |
|||||||
69 |
|
|
|
Ознайомлення з об’єктамиприродисвоєїмісцевості (екскурсія-дослідження). Узагальнення знань учнів з розділу «Природа
та населеннясвого адміністративногорегіону». |
|||||||
70 |
|
|
|
Узагальнюючеповторення «Україна у
світі: природа,населення» |
|||||||
Немає коментарів:
Дописати коментар