Географія 11 клас

 

ГЕОГРАФІЯ
«ГЕОГРАФІЧНИЙ ПРОСТІР ЗЕМЛІ»
11 КЛАС
(35 годин, 1 година на тиждень)

Презентація

Відео

Інше

Зміст уроку

КОРИГУЮЧЕ НАВЧАННЯ (2 години)
1
 
 
 
Країни Америки.
Інструктаж з БЖД (інструкція з БЖД № 20).
2
 
 
 
Африка.
Діагностична робота.
 
ВСТУП (1 година)
1
 
 
 
Географія як система наук. Об’єктдослідженнягеографії. Поняття «геосистема». Рівнігеосистем. Пізнавальна та конструктивна роль географії.
РОЗДІЛ І. ТОПОГРАФІЯ ТА КАРТОГРАФІЯ (2 години)
Тема 1. ТОПОГРАФІЯ (1 година)
2
 
 
 
Топографічна карта: проекція, розграфлення. Географічні та прямокутнікоординати. Прямокутна (кілометрова) сітка. Основніумовніпозначеннятопографічних карт для зображенняоб’єктівмісцевості та рельєфу.Вимірювання на топографічнійкарті за масштабом і кілометровоюсіткою.Використанняазимутів.
Практична робота №1. Визначення на топографічній карті географічних (з точністю до секунд) і прямокутних координат окремих точок, географічних та магнітних азимутів, абсолютних і відносних висот точок, падіннярічки. Планинаселенихпунктів. Практичневикористаннятопографічнихкарт, планів.
Практична робота 2. Читання схем руху транспорту свогоміста (обласного центру).
Тема 1. КАРТОГРАФІЯ (1 година)
4
 
 
 
Сучаснікартографічні твори. Математична основа карт. Способикартографічногозображенняоб’єктів і явищ на загальногеографічнихі тематичних картах. Суть генералізації.
Електроннікарти та глобуси. Картографічніінтернет-джерела. Навігаційнікарти. Географічніінформаційнісистеми (ГІС), дистанційнезондуванняЗемлі, сфериїх практичного застосування.
Практична робота 3 (оцінювана). Визначення за градусною сіткою географічних координат точок, азимутів, відстанейу градусах і кілометрахміж точками на різних за просторовимохопленням картах.
РОЗДІЛ ІІ. ЗАГАЛЬНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ ГЕОГРАФІЧНОЇ ОБОЛОНКИ ЗЕМЛІ (13 годин)
Тема 1. ГЕОГРАФІЧНІ НАСЛІДКИ ПАРАМЕТРІВ І РУХІВ ЗЕМЛІ ЯК ПЛАНЕТИ (1 година)
6
 
 
Геоїд. ПоказникирухуЗемлінавколосвоєїосі. Добоваритміка в географічнійоболонці. Основнівиди часу. Визначеннямісцевого та поясного часу, перехідвідмісцевого часу до поясного. Поясиосвітленості на Землі. Сила Коріоліса. ЗмінюваністьвисотиСонця над горизонтом і тривалостісвітлового дня. ОрбітальнийрухЗемлі: основні характеристики, географічнінаслідки. Причини змінипір року. Змінапір року у Північній та Південнійпівкулях.
Тема 2. ГЕОГРАФІЧНА ОБОЛОНКА ЗЕМЛІ (1 година)
7
 
 
Склад, межі та будова географічної оболонки. Закономірності географічної оболонки. Сучасний етап розвитку географічної оболонки. Антропо сфера.
Узагальнення знань учнів за темами «Вступ», «Топографія та картографія», «Географічні наслідки параметрів і рухів землі як планети», «Географічна оболонка Землі».
Тема 3. ГЕОЛОГІЧНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЛЮДСТВА (3 години)
8
 
 
 
Властивостілітосфери. Поняття «геологічнесередовищелюдства».Тектонікалітосферних плит. Процеси в надрах і на поверхніЗемлі, їхнаслідки. Небезпекавулканічних, сейсмічних, гравітаційних (зсувних) процесів.
9
 
 
Рельєф. Тектонічніструктури та пов’язані з ними формирельєфу.Впливрельєфу на розселеннянаселення, розвиток і розташуванняокремихвиробництв. Ресурснівластивостілітосфери. Гірські породи та закономірностіїхпоширення. Мінеральніресурси як чинникрозташуваннявидобувних і матеріало-, паливомісткихвиробництв. Забезпеченістьмінеральнимиресурсами.
10
 
 
 
Впливлюдини на літосферу. Глобальна ресурсна проблема людства.
Практична робота 4. Встановлення за тематичними картами материків таУкраїнизв’язкуміжтектонічними структурами, рельєфом, мінеральнимиресурсами і густотоюнаселення, розташуваннямвидобувних, матеріало-, паливомісткихвиробництв.
Тема 4. АТМОСФЕРА ТА СИСТЕМИ ЗЕМЛІ (4 години)
11
 
 
Сонячно-земні взаємодії. Сонячне випромінювання, відмінності випромінювання і поглинання тепла повітрям, поверхнею гірських порід і води. Тропосфера: температурний режим, зміна атмосферного тиску, вітри, вологість, опади. Погода. Синоптичнікарти.
Практична робота 5 (оцінювана). Визначеннясередніх температур і амплітудиїхколивань за добу, місяць, рік. Аналізрозивітрів.
12
 
 
 
Клімат. Кліматотвірнічинники. Кліматична карта. Карта кліматичнихпоясів. Характеристика типівклімату за кліматограмами. Впливатмосфери на літосферу: вивітрювання, рельєфоутворення. Кліматичніумови якчинникрозселення і розташуваннявиробництва та інфраструктурнихоб’єктів.
13
 
 
Ресурсний потенціал атмосфери. Енергетичні кліматичні ресурсияк чинник розвитку відновлюваної енергетики. Агрокліматичніресурси та їхвплив на спеціалізацію сільського господарства. Стихійні атмосферні явища,їх прогнозування та засоби протидії. Кліматичнізміни на планеті.
14
 
 
 
Контрольна робота №1.
Тема 5. ГІДРОСФЕРА ТА СИСТЕМИ ЗЕМЛІ (2 години)
15
  
 
 
Запаси води на Землі. Світовий океан та йогоскладові. Впливпроцесів у літосфері на природу океанів. Роль океанів у формуваннігірськихпоріді рельєфуузбережжя. Впливатмосфернихпроцесів (явищ) на Світовий океан. Роль Світового океану у формуванніглобальних і місцевих систем повітрянихпотоків у нижніх шарах тропосфери. РесурснийпотенціалСвітовогоокеану та впливлюдства на стан океанічних вод, запаси мінеральних, біологічнихресурсів.
Практична робота №6. Складання та аналізсхемисистемитечій у Світовомуокеані; порівняннявпливухолодної і теплоїокеанічнихтечій на клімат одного з материків.
16
  
 
 
Води суходолу, чинникиїхнерівномірногорозподілу на материкахта по територіїУкраїни. Взаємозв’язокгеологічноїбудови, рельєфу і річковоїмережітериторії. Впливгеологічнихпроцесів на формування озер, пластівпідземних вод. Взаємозв’язокклімату і вод суходолу. Прісна вода як ресурсі чинникрозміщеннянаселення та виробництва. Мінеральні й термальні води:поширення, використання. Водозабезпеченістьрегіонів і країнсвіту. Чинникидефіциту води. Сучаснісистемиочищення води. Опрісненняморської води.
Узагальнення знань учнів за темами«Геологічне середовище людства», «Атмосфера та системи землі», «Гідросфера та системиземлі».
Тема 6. БІОСФЕРА ТА СИСТЕМИ ЗЕМЛІ (2 години)
17
 
 
 
Біосфера та їїскладові. Закономірностіпоширенняживихорганізмів на суходолі та в океанах. Природнічинникиформуванняареалівпоширеннярослин і тварин. Біологічніресурси. Роль живихорганізмів у формуванніґрунтів. Ґрунт — «дзеркало» ландшафту. Типиґрунтів. Впливґрунтівна спеціалізаціюгосподарстварегіону, країни.
Інструктаж з БЖД (інструкція з БЖД № 20).
18
 
 
 
Природнізони. Порівняння карт ґрунтів і природних зон світу таУкраїни.
РОЗДІЛ ІІІ. ЗАГАЛЬНІ СУСПІЛЬНО-ГЕОГРАФІЧНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ СВІТУ (8 годин)
Тема 1. ГЕОГРАФІЧНИЙ ПРОСТІР (1 година)
19
 
 
 
Світосистема як результат і процесформуванняглобальноїєдності в системі «суспільство — природа». Функціонально-компонентний складсвітосистеми: демографо-екологічна, економічна, інформаційно-технологічна, соціально-культурна, політичнапідсистеми. Географічнийпростір, йогосистемоутворювальна роль та характеристики.
Тема 2. ДЕМОГРАФІЧНІ ПРОЦЕСИ У СВІТОСИСТЕМІ (2 години)
20
 
 
Динамікачисельностінаселеннясвіту. Природні, соціальні, економічні й екологічнічинники та просторовіособливості природного рухунаселення у світі. Статево-вікова, шлюбно-сімейна структура населення. Демографічнестаріннянаселення. Характеристика демографічноїситуації в країнах за статево-віковимипірамідами. Особливостідемографічноїполітикиу країнах з різним типом відтворення.
21
 
 
 
Міграції, їхпоказники, чинники та вплив на відтвореннянаселення і йогоперерозподіл у світі. Просторовітенденціїміграційнихпроцесів.Якістьжиття як чинник природного і механічногорухунаселення. Демографічнийперехід, йогофази. Демографічнічинникирозвиткуекономіки таспеціалізаціїкраїн. Демографічніпрогнози.
Практична робота 7(оцінювана).Обчисленняпоказниківнароджуваності, смертності, природного та механічного приростунаселеннякраїни за статистичнимиданим.
Тема 3. ГЛОБАЛЬНА ЕКОНОМІКА (4 години)
22
 
 
 
Поняття «глобальна економіка». Світовийриноктехнологій,патентів і ліцензій, інформаційно-технологічнихпослуг. Система виробництва. Географічністьміжнародноїспеціалізації та кооперуваннявиробництва. Роль транснаціональнихкорпорацій та вільнихекономічнихзон у функціонуванніглобальноїекономіки. Глобальніланцюгидоданоївартості. Міжнароднийриноктоварів: сутність, інфраструктура, ціноутворення.
23
 
 
 
Виробництво сільськогосподарської продукції у світі: природні, соціальні, економічні чинники, особливості просторової організації. Видобування й споживанняпаливнихмінеральнихресурсів, глобальні ринки вугілля, нафти й природного газу. Глобальніланцюгидоданоївартості у виробництвічорнихметалів, алюмінію, міді; чинники та формиспеціалізаціїкраїн.
24
 
 
 
Сучасна географія виробництва транспортних засобів, електроніки, фармацевтичної продукції, чинники участі національних економік у глобальних ланцюгах доданої вартості. Виробництво текстилю, одягу,взуття: сучаснапростороваорганізація, чинникиміжнародноїспеціалізації.
Практична робота №8. Позначення на контурній карті (знаками руху) глобальних ланцюгів доданої вартості «видобування алюмінієвої сировини — виробництво глинозему — виробництво первинного алюмінію — споживання алюмінію».
25
 
 
 
Сучасні транспортно-логістичні системи та інформаційно-комунікаційні мережі як інфраструктурний каркас глобальної економіки. Світовийринокінвестицій і фінансів. Туризм. Формування «інформаційногосуспільства».
Тема 5. ПОЛІТИЧНА ГЕОГРАФІЯ ТА ГЕОПОЛІТИКА (1 година)
26
 
 
 
Географічні складники політичної географії: географічний простір, території, географічні місця. Політичні складники: політичні інституції, політичні відносини, сила. Територіально-політичні системи національного і наддержавного рівнів. Геополітика, її складові. Зовнішня та внутрішня геополітика.Геополітика сили. Різновиди сили. Взаємозв’язок між національними та геополітичними інтересами держави.
Узагальнення знань учнів за темами«Біосфера та системи землі», «Загальні суспільно-географічні закономірності світу».
РОЗДІЛ ІV. СУСПІЛЬНА ГЕОГРАФІЯ УКРАЇНИ (9 годин)
Тема 1. УКРАЇНСЬКА ДЕРЖАВА (1 година)
27
 
 
 
Українська держава і територіядержавиУкраїни. Політико-географічнеположенняУкраїни: глобальне, регіональне, сусідське. Політико-економічнаоцінка державного кордону України. Реформуванняадміністративно-територіального устрою України.
Тема 2. НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ (2 години)
28
 
 
Кількість населення України. Відтворення населення: показникита природні, соціальні, економічні чинники народжуваності й смертності,їх просторові відмінності. Особливостівікового і статевого складу населенняУкраїни. Міграційніпроцеси в Україні. Українці на світовому і регіональномуринку праці. Демографічнаполітика в Україні. Система розселення.Міськіагломерації, урбанізація, субурбанізація і джентрифікація. Особливостісільськихнаселенихпунктів.
Практична робота 9. Аналізкартограмнароджуваності, смертності, природного приросту, густотинаселення, урбанізації в Україні.
29
 
 
 
Контрольна робота №2.
Тема 3. ЕКОНОМІКА УКРАЇНИ В МІЖНАРОДНОМУ ПОДІЛІ ПРАЦІ (5 годин)
30
 
СучаснірисинаціональноїекономікиУкраїни. КонкурентніперевагиУкраїни на світових ринках сільськогосподарськоїпродукції, рудноїсировини і металів. Сучаснітенденції та регіональнівідмінностірозвиткуенергетики в Україні.
Практична робота 10(оцінювана). АналізсекторальноїструктуриекономікиУкраїни.
31
 
 
Замкнутий технологічний цикл розроблення і виробництва літаків в Україні, експорт та імпорт авіаракетної техніки. Виробництво автомобілів, сільськогосподарської техніки: тенденції розвитку, міжнародне кооперування. Місце України в глобальних ланцюгах доданої вартості виробництва та реалізації електронної продукції.
32
 
 
 
Виробництва фармацевтичної продукції та побутової хімії: чинники та особливості розташування підприємств. Особливостірозвитку й просторовоїорганізаціївиробництвамеблів, текстилю, одягу, взуття, продуктівхарчування.
33
 
 
 
Міжнароднітранспортнікоридори на територіїУкраїни. Офшорнарозробкапрограмногозабезпечення в Україні. Ресурснийпотенціал і перспективирозвиткурекреаційного комплексу в Україні. МісцеУкраїни на світовому ринку інвестицій і запозичень. Транснаціональні фінансові корпорації (банки, фінансові компанії) в Україні. Сучасні форми просторової організації виробництва товарів і послуг в Україні.
34
 
 
 
Досвідреалізаціїпланівсталого (збалансованого) розвитку в різнихкраїнах і стратегіязбалансованогорозвиткуУкраїни.
Узагальнення знань учнів за темами «Суспільна географія України».
35
 
 
 
Узагальнення матеріалу за курс «Географічнийпростірземлі».
 
 

Немає коментарів:

Дописати коментар