ГЕОГРАФІЯ
«ГЕОГРАФІЧНИЙ ПРОСТІР ЗЕМЛІ»
11 КЛАС
(35 годин, 1
година
на тиждень)
№ |
Презентація |
Відео |
Інше |
Зміст уроку |
|||||||||||||
КОРИГУЮЧЕ НАВЧАННЯ (2 години)
|
|||||||||||||||||
1
|
|
|
|
Країни Америки.
Інструктаж з БЖД (інструкція з БЖД № 20). |
|||||||||||||
2
|
|
|
|
Африка.
Діагностична робота. |
|||||||||||||
|
ВСТУП (1 година)
|
||||||||||||||||
1
|
|
|
|
Географія
як система наук. Об’єктдослідженнягеографії. Поняття «геосистема».
Рівнігеосистем. Пізнавальна та конструктивна роль географії.
|
|||||||||||||
РОЗДІЛ І.
ТОПОГРАФІЯ ТА КАРТОГРАФІЯ (2 години)
|
|||||||||||||||||
Тема 1.
ТОПОГРАФІЯ (1 година)
|
|||||||||||||||||
2
|
|
|
|
Топографічна
карта: проекція, розграфлення. Географічні та прямокутнікоординати.
Прямокутна (кілометрова) сітка. Основніумовніпозначеннятопографічних карт для
зображенняоб’єктівмісцевості та рельєфу.Вимірювання на топографічнійкарті за
масштабом і кілометровоюсіткою.Використанняазимутів.
Практична робота №2. Читання схем руху транспорту свогоміста (обласного центру). |
|||||||||||||
4
|
|
|
|
Сучаснікартографічні
твори. Математична основа карт. Способикартографічногозображенняоб’єктів і
явищ на загальногеографічнихі тематичних картах. Суть генералізації.
Електроннікарти та глобуси. Картографічніінтернет-джерела. Навігаційнікарти. Географічніінформаційнісистеми (ГІС), дистанційнезондуванняЗемлі, сфериїх практичного застосування. |
|||||||||||||
РОЗДІЛ ІІ. ЗАГАЛЬНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ ГЕОГРАФІЧНОЇ ОБОЛОНКИ ЗЕМЛІ (13
годин)
|
|||||||||||||||||
Тема 1. ГЕОГРАФІЧНІ НАСЛІДКИ ПАРАМЕТРІВ І РУХІВ ЗЕМЛІ ЯК ПЛАНЕТИ (1 година)
|
|||||||||||||||||
6
|
|
|
Геоїд. ПоказникирухуЗемлінавколосвоєїосі. Добоваритміка в
географічнійоболонці. Основнівиди часу. Визначеннямісцевого та поясного
часу, перехідвідмісцевого часу до поясного. Поясиосвітленості на Землі. Сила
Коріоліса. ЗмінюваністьвисотиСонця над горизонтом і тривалостісвітлового дня.
ОрбітальнийрухЗемлі: основні характеристики, географічнінаслідки. Причини
змінипір року. Змінапір року у Північній та Південнійпівкулях.
|
||||||||||||||
Тема 2. ГЕОГРАФІЧНА ОБОЛОНКА ЗЕМЛІ (1 година)
|
|||||||||||||||||
7
|
|
|
Склад, межі та будова географічної оболонки. Закономірності
географічної оболонки. Сучасний етап розвитку географічної оболонки. Антропо
сфера.
Узагальнення знань учнів за темами «Вступ», «Топографія та картографія», «Географічні наслідки параметрів і рухів землі як планети», «Географічна оболонка Землі». |
||||||||||||||
Тема 3.
ГЕОЛОГІЧНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЛЮДСТВА (3 години)
|
|||||||||||||||||
8
|
|
|
Властивостілітосфери.
Поняття «геологічнесередовищелюдства».Тектонікалітосферних плит. Процеси в
надрах і на поверхніЗемлі, їхнаслідки. Небезпекавулканічних, сейсмічних,
гравітаційних (зсувних) процесів.
|
||||||||||||||
9
|
|
|
Рельєф. Тектонічніструктури та пов’язані з ними
формирельєфу.Впливрельєфу на розселеннянаселення, розвиток і
розташуванняокремихвиробництв. Ресурснівластивостілітосфери. Гірські породи
та закономірностіїхпоширення. Мінеральніресурси як
чинникрозташуваннявидобувних і матеріало-, паливомісткихвиробництв. Забезпеченістьмінеральнимиресурсами.
|
||||||||||||||
10
|
|
|
|
Впливлюдини
на літосферу. Глобальна ресурсна проблема людства.
Практична робота №4. Встановлення за тематичними картами материків таУкраїнизв’язкуміжтектонічними структурами, рельєфом, мінеральнимиресурсами і густотоюнаселення, розташуваннямвидобувних, матеріало-, паливомісткихвиробництв. |
|||||||||||||
Тема 4.
АТМОСФЕРА ТА СИСТЕМИ ЗЕМЛІ (4 години)
|
|||||||||||||||||
11
|
|
|
Сонячно-земні взаємодії. Сонячне випромінювання, відмінності
випромінювання і поглинання тепла повітрям, поверхнею гірських порід і води. Тропосфера:
температурний режим, зміна атмосферного тиску, вітри, вологість, опади.
Погода. Синоптичнікарти.
Практична робота №5 (оцінювана). Визначеннясередніх температур і амплітудиїхколивань за добу, місяць, рік. Аналізрозивітрів. |
||||||||||||||
12
|
|
|
Клімат.
Кліматотвірнічинники. Кліматична карта. Карта кліматичнихпоясів.
Характеристика типівклімату за кліматограмами. Впливатмосфери на літосферу:
вивітрювання, рельєфоутворення. Кліматичніумови якчинникрозселення і
розташуваннявиробництва та інфраструктурнихоб’єктів.
|
||||||||||||||
13
|
|
|
Ресурсний потенціал атмосфери. Енергетичні кліматичні ресурсияк чинник
розвитку відновлюваної енергетики. Агрокліматичніресурси та їхвплив на
спеціалізацію сільського господарства. Стихійні атмосферні явища,їх
прогнозування та засоби протидії. Кліматичнізміни
на планеті.
|
||||||||||||||
14
|
|
|
|
Контрольна
робота №1.
|
|||||||||||||
Тема 5.
ГІДРОСФЕРА ТА СИСТЕМИ ЗЕМЛІ (2 години)
|
|||||||||||||||||
15
|
|
|
Запаси
води на Землі. Світовий океан та йогоскладові. Впливпроцесів у літосфері на
природу океанів. Роль океанів у формуваннігірськихпоріді рельєфуузбережжя.
Впливатмосфернихпроцесів (явищ) на Світовий океан. Роль Світового океану у
формуванніглобальних і місцевих систем повітрянихпотоків у нижніх шарах
тропосфери. РесурснийпотенціалСвітовогоокеану та впливлюдства на стан
океанічних вод, запаси мінеральних, біологічнихресурсів.
Практична робота №6. Складання та аналізсхемисистемитечій у Світовомуокеані; порівняннявпливухолодної і теплоїокеанічнихтечій на клімат одного з материків. |
||||||||||||||
16
|
|
|
Води
суходолу, чинникиїхнерівномірногорозподілу на материкахта по
територіїУкраїни. Взаємозв’язокгеологічноїбудови, рельєфу і
річковоїмережітериторії. Впливгеологічнихпроцесів на формування озер,
пластівпідземних вод. Взаємозв’язокклімату і вод суходолу. Прісна вода як
ресурсі чинникрозміщеннянаселення та виробництва. Мінеральні й термальні
води:поширення, використання. Водозабезпеченістьрегіонів і країнсвіту.
Чинникидефіциту води. Сучаснісистемиочищення води. Опрісненняморської води.
|
||||||||||||||
Тема 6.
БІОСФЕРА ТА СИСТЕМИ ЗЕМЛІ (2 години)
|
|||||||||||||||||
17
|
|
|
Біосфера
та їїскладові. Закономірностіпоширенняживихорганізмів на суходолі та в
океанах. Природнічинникиформуванняареалівпоширеннярослин і тварин.
Біологічніресурси. Роль живихорганізмів у формуванніґрунтів. Ґрунт —
«дзеркало» ландшафту. Типиґрунтів. Впливґрунтівна
спеціалізаціюгосподарстварегіону, країни.
|
||||||||||||||
18
|
|
|
Природнізони.
Порівняння карт ґрунтів і природних зон світу таУкраїни.
|
||||||||||||||
РОЗДІЛ ІІІ. ЗАГАЛЬНІ СУСПІЛЬНО-ГЕОГРАФІЧНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ СВІТУ (8
годин)
|
|||||||||||||||||
Тема 1.
ГЕОГРАФІЧНИЙ ПРОСТІР (1 година)
|
|||||||||||||||||
19
|
|
|
|
Світосистема
як результат і процесформуванняглобальноїєдності в системі «суспільство —
природа». Функціонально-компонентний складсвітосистеми: демографо-екологічна,
економічна, інформаційно-технологічна, соціально-культурна,
політичнапідсистеми. Географічнийпростір, йогосистемоутворювальна роль та
характеристики.
|
|||||||||||||
Тема 2.
ДЕМОГРАФІЧНІ ПРОЦЕСИ У СВІТОСИСТЕМІ (2 години)
|
|||||||||||||||||
20
|
|
|
Динамікачисельностінаселеннясвіту.
Природні, соціальні, економічні й екологічнічинники та просторовіособливості
природного рухунаселення у світі. Статево-вікова, шлюбно-сімейна структура
населення. Демографічнестаріннянаселення. Характеристика
демографічноїситуації в країнах за статево-віковимипірамідами.
Особливостідемографічноїполітикиу країнах з різним типом відтворення.
|
||||||||||||||
21
|
|
|
|
Міграції,
їхпоказники, чинники та вплив на відтвореннянаселення і йогоперерозподіл у
світі. Просторовітенденціїміграційнихпроцесів.Якістьжиття як чинник
природного і механічногорухунаселення. Демографічнийперехід, йогофази.
Демографічнічинникирозвиткуекономіки таспеціалізаціїкраїн.
Демографічніпрогнози.
|
|||||||||||||
Тема 3.
ГЛОБАЛЬНА ЕКОНОМІКА (4 години)
|
|||||||||||||||||
22
|
|
|
|
Поняття «глобальна економіка». Світовийриноктехнологій,патентів і
ліцензій, інформаційно-технологічнихпослуг. Система виробництва.
Географічністьміжнародноїспеціалізації та кооперуваннявиробництва. Роль
транснаціональнихкорпорацій та вільнихекономічнихзон у
функціонуванніглобальноїекономіки. Глобальніланцюгидоданоївартості.
Міжнароднийриноктоварів: сутність, інфраструктура, ціноутворення.
|
|||||||||||||
23
|
|
|
|
Виробництво сільськогосподарської продукції у світі: природні,
соціальні, економічні чинники, особливості просторової організації. Видобування
й споживанняпаливнихмінеральнихресурсів, глобальні ринки вугілля, нафти й
природного газу. Глобальніланцюгидоданоївартості у виробництвічорнихметалів,
алюмінію, міді; чинники та формиспеціалізаціїкраїн.
|
|||||||||||||
24
|
|
|
|
Сучасна географія виробництва транспортних засобів, електроніки,
фармацевтичної продукції, чинники участі національних економік у глобальних
ланцюгах доданої вартості. Виробництво текстилю, одягу,взуття:
сучаснапростороваорганізація, чинникиміжнародноїспеціалізації.
Практична робота №8. Позначення на контурній карті (знаками руху) глобальних ланцюгів доданої вартості «видобування алюмінієвої сировини — виробництво глинозему — виробництво первинного алюмінію — споживання алюмінію». |
|||||||||||||
25
|
|
|
|
Сучасні транспортно-логістичні системи та інформаційно-комунікаційні
мережі як інфраструктурний каркас глобальної економіки. Світовийринокінвестицій
і фінансів. Туризм. Формування «інформаційногосуспільства».
|
|||||||||||||
Тема 5.
ПОЛІТИЧНА ГЕОГРАФІЯ ТА ГЕОПОЛІТИКА (1 година)
|
|||||||||||||||||
26
|
|
|
|
Географічні складники політичної географії: географічний простір,
території, географічні місця. Політичні складники: політичні інституції,
політичні відносини, сила. Територіально-політичні системи національного і
наддержавного рівнів. Геополітика, її складові. Зовнішня та внутрішня
геополітика.Геополітика сили. Різновиди сили. Взаємозв’язок між національними
та геополітичними інтересами держави.
Узагальнення знань учнів за темами«Біосфера та системи землі», «Загальні суспільно-географічні закономірності світу». |
|||||||||||||
РОЗДІЛ ІV. СУСПІЛЬНА ГЕОГРАФІЯ УКРАЇНИ (9 годин)
|
|||||||||||||||||
Тема 1.
УКРАЇНСЬКА ДЕРЖАВА (1 година)
|
|||||||||||||||||
27
|
|
|
Українська держава і територіядержавиУкраїни.
Політико-географічнеположенняУкраїни: глобальне, регіональне, сусідське. Політико-економічнаоцінка
державного кордону України. Реформуванняадміністративно-територіального
устрою України.
|
||||||||||||||
Тема 2.
НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ (2 години)
|
|||||||||||||||||
28
|
|
|
Кількість населення України. Відтворення населення: показникита
природні, соціальні, економічні чинники народжуваності й смертності,їх
просторові відмінності. Особливостівікового і статевого
складу населенняУкраїни. Міграційніпроцеси в Україні. Українці на світовому і
регіональномуринку праці. Демографічнаполітика в Україні. Система
розселення.Міськіагломерації, урбанізація, субурбанізація і джентрифікація.
Особливостісільськихнаселенихпунктів.
Практична робота №9. Аналізкартограмнароджуваності, смертності, природного приросту, густотинаселення, урбанізації в Україні. |
||||||||||||||
29
|
|
|
|
Контрольна
робота №2.
|
|||||||||||||
Тема 3.
ЕКОНОМІКА УКРАЇНИ В МІЖНАРОДНОМУ ПОДІЛІ ПРАЦІ (5 годин)
|
|||||||||||||||||
30
|
|
СучаснірисинаціональноїекономікиУкраїни. КонкурентніперевагиУкраїни на
світових ринках сільськогосподарськоїпродукції, рудноїсировини і металів. Сучаснітенденції
та регіональнівідмінностірозвиткуенергетики в Україні.
Практична робота №10(оцінювана). АналізсекторальноїструктуриекономікиУкраїни. |
|||||||||||||||
31
|
|
|
Замкнутий технологічний цикл розроблення і виробництва літаків в
Україні, експорт та імпорт авіаракетної техніки. Виробництво автомобілів,
сільськогосподарської техніки: тенденції розвитку, міжнародне кооперування.
Місце України в глобальних ланцюгах доданої вартості виробництва та реалізації
електронної продукції.
|
||||||||||||||
32
|
|
|
|
Виробництва фармацевтичної продукції та побутової хімії: чинники та
особливості розташування підприємств. Особливостірозвитку й
просторовоїорганізаціївиробництвамеблів, текстилю, одягу, взуття,
продуктівхарчування.
|
|||||||||||||
33
|
|
|
|
Міжнароднітранспортнікоридори
на територіїУкраїни. Офшорнарозробкапрограмногозабезпечення в Україні. Ресурснийпотенціал і
перспективирозвиткурекреаційного комплексу в Україні. МісцеУкраїни на
світовому ринку інвестицій і запозичень. Транснаціональні фінансові
корпорації (банки, фінансові компанії) в Україні. Сучасні форми просторової
організації виробництва товарів і послуг в Україні.
|
|||||||||||||
34
|
|
|
|
Досвідреалізаціїпланівсталого (збалансованого) розвитку в
різнихкраїнах і стратегіязбалансованогорозвиткуУкраїни.
Узагальнення знань учнів за темами «Суспільна географія України». |
|||||||||||||
35
|
|
|
|
Узагальнення матеріалу за курс «Географічнийпростірземлі».
|
|||||||||||||
Немає коментарів:
Дописати коментар